Breaking News

Sakit Gigi dan Tanda Penyakit Dalam Tubuh Anda - Stress Yang Teruk

"Mulut anda terhubung ke seluruh tubuh anda," kata Anthony Iacopino, dekan Fakulti Universiti Manitoba Perubatan Gigi dan juru bicara American Dental Association.
 
"Apa yang kita lihat di dalam mulut boleh mempunyai kesan yang signifikan dalam sistem organ yang lain dan proses dalam tubuh dan sebaliknya juga benar: .. Hal-hal yang terjadi secara sistemik dalam tubuh nyata boleh di mulut"
 
Jadi sesuaikan diri terhadap mesej-mesej amaran berikut, dan sekiranya anda mempunyai gejala membimbangkan seperti berikut, berjumpalah dengan doktor gigi atau doktor untuk diperiksa


Amaran # 1: Flat, worn teeth plus headache
Tanda:  Stress yang teruk

Banyak orang terkejut ketika mengetahui mereka adalah tooth-grinders. Lagi pun, mereka melakukan hal ini dalam tidur mereka, ketika mereka tidak menyedarinya. Dan mereka meremehkan kesan fizikal terhadap tubuh kesan dari stres. "Mengetap dan mengisar gigi di malam hari ketika tidur adalah tanda-tanda anda mengalami  stres emosional atau psikologi," kata Iacopino.


Anda kadang-kadang dapat melihat kerataan pada gigi anda sendiri, atau merasa dengan lidah. Atau rahang terasa sakit dari mengepalkan tersebut.

Apa yang perlu diperhatikan: Sakit kepala, yang disebabkan oleh kekejangan di otot melakukan grinding. Kadang-kadang rasa sakit dapat memancar dari mulut dan kepala ke leher dan punggung atas, kata Iacopino. Mouth guards digunakan pada malam hari dapat meringankan gejala dan melindungi gigi. 


Artikel asal

"Your mouth is connected to the rest of your body," says Anthony Iacopino, dean of the University of Manitoba Faculty of Dentistry and a spokesperson for the American Dental Association. "What we see in the mouth can have a significant effect on other organ systems and processes in the body. And the reverse is also true: Things that are going on systemically in the body can manifest in the mouth."

So stay attuned to the following warning messages, and have worrisome symptoms checked out by a dentist or doctor.

Dental warning #1: Flat, worn teeth plus headache
Sign of: Big-time stress

Many people are surprised to learn they're tooth-grinders. After all, they do this in their sleep, when they're not aware of it. And they underestimate the physical toll that stress can place on the body. "Crunching and grinding the teeth at night during sleep is a common sign of emotional or psychological stress," says Iacopino.

You can sometimes see the flatness on your own teeth, or feel it with the tongue. Or the jaw may ache from the clenching.

What else to look for:

Headaches, which are caused by spasms in the muscles doing the grinding. Sometimes the pain can radiate from the mouth and head down to the neck and upper back, Iacopino says. Mouth guards used at night can relieve the symptoms and protect teeth.


No comments